Χόρχε Μπουκάι

Monday, February 28, 2011

Η ιστορία μας αρχίζει πριν από τα Χριστούγεννα. Κάθε χρόνο με την καταβολή του δώρου βγαίνω για βιβλιότσαρκα. Εμείς του ιδιωτικού τομέα το είχαμε αυτό το "προνόμιο" και φέτος - για τελευταία φορά κατά πάσα πιθανότητα - και όπως συνήθως η "βόλτα" μου αυτή περνάει και από το βιβλιοπωλείο των εκδόσεων Opera, καθώς έχω επιλέξει όποτε μπορώ να αγοράζω απευθείας από κει τα βιβλία των εκδόσεων αυτών για λόγους υποστήριξης πριν πάω σε κάποιο από τα μεγάλα κεντρικά βιβλιοπωλεία για τα υπόλοιπα. Εκείνη την ημέρα πήρα το Αίνιγμα του Ρεζβανί και αφού χάζεψα λίγο τα υπόλοιπα ρώτησα τον ιδιοκτήτη αν έχει να προτείνει κάτι. Μου πρότεινε τον Τσαβαρία - που είναι κατά τη γνώμη ο κορυφαίος του καταλόγου των εκδόσεων αυτών - του είπα πως τα έχω διαβάσει όλα, συζητήσαμε λίγο γι αυτόν και μετά μου έδειξε τα 4-5 βιβλία του Χόρχε Μπουκάι. Διάβασα από τα οπισθόφυλλα λίγο, έριξα μια ματιά και στο βιογραφικό και του είπα πως το είδος (ψυχιατρική σε στυλ αυτοβοήθειας) μου είναι μάλλον απωθητικό. Αυτός αρκέστηκε σε ένα "Αυτός είναι καλός" και το αφήσαμε εκεί το πράγμα.










Ένας από τους λόγους που δεν ξεφυλλίζω βιβλία ανάλογου περιεχόμενου στα βιβλιοπωλεία που πάω είναι το ότι στις συγκεκριμένες "γειτονιές" συχνάζει πολύ "κακός" κόσμος. Οι υπάλληλοι παραπέμπουν προς τα κει μια συγκεκριμένη κατηγορία αγοραστών που ζητάει Yalom ή "αυτό με την ελαφρότητα του Κούντερα και ένα που βγήκε τώρα για τον Μέγα Αλέξανδρο", διάφοροι τύποι που θέλουν να αγοράσουν "κάτι σοβαρό" κ.ο.κ. Μάλλον έχω χάσει πολλά ενδιαφέροντα πράγματα λόγω αυτής μου της απέχθειας που αγγίζει τα όρια της φοβίας καθώς πολλές φορές έχει και σωματικά συμπτώματα. Προχθές όμως - αποφασισμένος πια - και όσο πιο σβέλτα γίνεται, πήγα εκεί και τσίμπησα τον "Δρόμο της Αυτοεξάρτησης" του Χόρχε Μπουκάι πριν πάω να κρυφτώ ανάμεσα στα αγοράκια με γυαλιά που χαζεύουν τα βιβλία του Gaiman και της Ursula Le Guin στα ράφια της επιστημονικής φαντασίας.

Άλλαξα γνώμη όταν σε ένα σπίτι φίλου άνοιξα στην τύχη ένα βιβλίο του Μπουκάι και έπεσα πάνω σε μια περιγραφή ενός game μεταξύ δύο τενιστών - σε στυλ ανεκδότου. Γιατί απ' ότι φαίνεται τα βιβλία του Μπουκάι είναι γεμάτα με ανέκδοτα και παραβολές τα οποία χρησιμοποιεί για να εξηγήσει τα συμπεράσματα και τα προτάγματά του σε σχέση με ζητήματα ψυχικής υγείας. Ο Χόρχε Μπουκάι είναι εκπρόσωπος της σχολής γκεστάλτ στην ψυχοθεραπεία, ενώ αυτοπροσδιορίζεται ως βοηθός. Ούτε γιατρός, ούτε ψυχοθεραπευτής, απλά βοηθός. Το βιβλιαράκι αυτό, πρώτο σε μια σειρά με γενικό τίτλο Φύλλα Πορείας το διάβασα μονορούφι - άλλωστε είναι μόλις 164 σελίδες - και μπορώ να πω πως τουλάχιστον το διασκέδασα, ενώ συμφωνώ με τη βασική θέση του περί συναισθηματικής απεξάρτησης του ατόμου από τους γύρω του και με τις γενικότερες προτάσεις του οι οποίες διέπονται από ελευθεριακό και πολλές φορές μέχρι και αντιεξουσιαστικό πνεύμα, ενώ ο συγγραφέας κάνει χρήση στοιχείων που εντυπωσιάζουν με την ποικιλία τους. Από διδαχές της Εβραϊκής ορθοδοξίας, μέχρι το θεώρημα του Γκέντελ, τον Σαβατέρ, τον Κιντάνα και φυσικά τον Φριτζ Περλ, ιδρυτή και πατριάρχη της γκεσταλτικής ψυχοθεραπευτικής. Θα συνεχίσω και με τα υπόλοιπα της σειράς για πολλούς λόγους, με σημαντικότερο απ όλους το απολαυστικό μπρίο του συγγραφέα.

10 comments:

espectador said...

Περιττό να σου πω ότι τρέχω στο βιβλιοπωλείο! :)

tk said...

καλος ειναι, αλλα ολα τα βιβλια του, τουλαχιστον τα τρια πρωτα που διαβασα, μου φανηκαν ιδια. σαν να ειναι το ιδιο βιβλιο σε συνεχειες. εχει οντως μερικες πολυ ωραιες ιστοριουλες.

trandism said...

Οι οπαδοί της ManUtd βλέπω μαζεύτηκαν :)

Πολύ πιθανό να τον έχω υπερτιμήσει, αλλά επιμένω. Για το είδος του είναι πολύ καλός :) Αυτό που ενόχλησε εμένα είναι το πρώτο πρόσωπο και ο τρόπος που το χρησιμοποιεί (είναι αστείο το ξέρω, αλλά μου θύμισε λίγο τον Ασκητή να μιλάει στην τηλεόραση)

Βρήκα όμως κάποια ουσιαστικά πράγματα στο βιβλιαράκι και δεν το περίμενα. Θα συνεχίσω - τουλάχιστον στο επόμενο της σειράς - και θα δείξει.

tk said...

κοιτα ουτε εγω τη βρισκω με αυτο το ειδος. καθολου ομως. ειναι καλος. και ειναι οντως αστειο το πρωτο προσωπο. και αποπνεει και ενα διδακτισμο που μαλλον δεν του κανει καλο στο ιματζ.

Ametanoitos said...

Από το βιβλίο του "Να σου πω μια Ιστορία" πάντως (που το έχω και είναι πολύ καλό) έχει "δανειστεί" ιστορίες ο Λαζόπουλος που φυσικά όταν τις έχει πει στον αέρα δεν έχει αναφέρει την πηγή.

trandism said...

Και συ "Μπουκάι" Αμετανόητε?
Αυτό το "έπαθες" πριν ή μετά την Τάρρας? :)

Έχουμε κανά νέο για το πότε θα κυκλοφορήσει το βιβλίο σου? Έχω και κανά μήνα να διαβάσω τα forums του chesspub. Πρέπει να αφιερώσω ένα βράδυ και κει.

Ametanoitos said...

Πολύ πριν την Τάρας και αρκετά μετά τον Γιάλομ!

Ειτοιμάζουμε το βιβλίο με πυρετώδεις ρυθμούς μαζί με τον Ιάκωβο. Οι καινούργιες ιδέες είναι αναρίθμητες και έχουμε επεκταθεί τόσο πολύ που αν εκδοθούν όλα θα μπορούν να πιάσουν άνετα 3 τόμους! Ο Ιάκωβος (ο οποίος αν και vegeterian τρώει ελληνική φέτα καθημερινά!) έριξε την ιδέα κάποια από τα "κομμένα" να μπουν δωρεάν στο site της QC σαν promotion του βιβλίου. Για να δουν δηλαδή όλοι το ποσό της δουλειάς που έγινε και δεν εκδόθηκε.

Σε 2 βδομάδες θα μεταβώ στην Σκωτία για να υπογράψω 1-2 συμβόλαια ακόμα για κάποια μελλοντικά βιβλία. Μια που το blog αυτό έχει να κάνει περισσότερο με πολιτικά θέματα θα ήθελα εδώ να εκφράσω την απογοήτευσή μου. Στην Ελλάδα οι προσπάθειες δε εκτιμώνται όπως θα έπρεπε και πέφτουν σε ανυποληψία. Στο εξωτερικό τα πράγματα είναι διαφορετικά. Άνθρωποι κορυφαίοι στο είδους τους, ακομπλεξάριστοι, απαλλαγμένοι από μιζέρια και προκαταλήψεις όταν είδαν λίγο όρεξη, μεράκι και (όπως έγραψαν οι ίδιοι για μένα) εργασιακό ήθος, αμέσως μου προσέφεραν δουλειά και με έκαναν κατά κάποιον τρόπο μέρος την καθημερινότητάς τους μια που (ας είναι καλά το Skype!)η επικοινωνία μας είναι διαρκής όλη την μέρα και όχι μόνο για σκακιστικά θέματα. Τώρα καταλαβαίνω γιατί λέμε ότι η Ελλάδα "τρώει τα παιδιά της" και εγώ φυσικά είμαι ένα ασήμαντο παράδειγμα σε σχέση με άλλα πολλά.

ΥΓ Ενδιαφέρον έχει στο chespub το section με τα γενικά θέματα (ασχέτως σκακιού). Από εκεί μπορεί να πληροφορηθεί κανείς πράγματα για τη διεθνή κοινότητα πολύ πιο εύκολα από τα ΜΜΕ

Γερο Μαθιος said...

Ουτε οι ιστοριες του Μπουκαϊ ειναι πρωτοτυπες, τις εχει μαζεψει τις περισσοτερες απο εδω κι απο κει, οποτε ακομα κι αν ο Λαζοπουλος τις βρηκε ετοιμες, θα ηταν υπερβολη να κανει αναφορα στον ανθολογο. Αν βεβαια τις παρουσιαζει σαν (η υπονοει πως ειναι) δικες του, αλλαζει το θεμα.

Aπο εκει και περα ο Μπουκαϊ ειναι διασκεδαστικος, και χρησιμος σαν μια πρωτη αποενοχοποιημενη εισαγωγη στα θεματα που αντιμετωπιζει η ψυχοθεραπεια, ειδικα για ανθρωπους που εχουν προκαταληψεις και αντιστασεις, αλλα ως εκει. Στο εναμιση βιβλιο που διαβασα, περα απο την επαναληψιμοτητα της μανιερας, αυτο που με ενοχλησε ειναι η προσχηματικοτητα της βασικης ιστοριας που χρησιμευει απλως σαν συγκολλητικος ιστος για τους ανθολογημενους μυθους. Αφου στο τελος, αναλογα με την εξελιξη της πλοκης, προσπαθουσα να φανταστω τον μυθο που θ' ακολουθουσε..

trandism said...

@Ametanoitos

Θα σε συμβούλευα να αγνοήσεις αυτά που γράφονται και λέγονται στην Ελλάδα για το βιβλίο σου. Άλλωστε μόλις κυκλοφορήσει το βιβλίο θα έχεις καλό και αυστηρό feedback από το εξωτερικό. Χαίρομαι που υπάρχει προοπτική και για άλλα βιβλία, μακάρι να συνεχίσεις.

@Γερο Μαθιός

Το "διασκεδαστικός" μου αρκεί να του δώσω "άλλη μια ευκαιρία" :)

Ametanoitos said...

Πάντως ότι άλλο έχω προσπαθήσει να διαβάσω πάνω στη ψυχανάλυση μου έχει φανεί απείρως πιο "βαρύ". Τα βιβλία του Γιάλομ δεν τα βάζω στην ίδια κατηγορία γιατί τα θεωρώ μυθιστορήματα. Ενδιαφέρον έχει το "Ζεν Βουδισμός και Ψυχανάλυση" πάντως που αποτελείται από μια συρραφή άρθρων από ένα σεμινάριο με αυτόν τον τίτλο με κύριο εισηγητή τον Έρικ Φρόμ.

Δεν είμαι Βουδιστής, αλλά κάποτε είχα μελετήσει κάποια βιβλία που αφορούν το Ζεν λόγω της ενασχόλησής μου με τις πολεμικές τέχνες. Το αγαπημένο μου ήταν το "Ζεν και Πολεμικές Τέχνες" το οποίο ήταν ένα μικρό βιβλιαράκι με αυτοτελείς ιστορίες (τύπου Μπουκάι). Αυτό το βιβλιαράκι το έχω αγοράσει πάνω απο 10 φορές μια που όταν το αγόραζα το έδινα σε κάποιο φίλο να το μελετήσει και όταν μου έλεγε πόσο πολύ του άρεσε του το χάριζα. Επειδή δεν ήθελα να λείπει από την βιβλιοθήκη μου όμως το ξαναγόραζα μέχρι να το ξαναχαρίσω πάλι και να επαναλαμβάνεται η ιστορία συνεχώς μέχρι να σταματήσει το βιβλίο να κυκλοφορεί! Το έψαξα για τελευταία φορά πριν από κανα-δυο χρόνια και δεν το βρήκα. Αν κάποιος το καταφέρει να το βρει το συνιστώ ανεπιφύλακτα και ας μην έχει σχέση με πολεμικές τέχνες (κανένας φίλος μου που του το χάρισα δεν είχε), ούτε φυσικά με Ζεν και ανατολική φιλοσοφία.