Ο κόσμος του Μπάρνεϋ

Friday, March 18, 2011


Στο παλιό skakistiko blog κάποιοι από εμάς παίξαμε ένα παιχνιδάκι, γράψαμε 3 προτάσεις από όποιο βιβλίο είχαμε μπροστά μας εκείνη τη στιγμή και συγκεκριμένα από τη σελίδα 123. Αντιγράφω τη δική μου συνεισφορά:

"...Αλλά τιμώντας τον Γιουβενάλη, που έγραψε κάποτε probitas laudatur et alget και δε θα σας προσβάλω μεταφράζοντάς το, επιτρέψατε μου να παραδεχθώ ότι είμαι λίαν μεθυσμένος και δεν δύναμαι να αγορεύσω. Τόσα χρόνια στα δικαστήρια, κι ακόμη δεν έχω συναντήσει αμερόληπτο δικαστή. Κι όσο για σας, κυρίες και κύριοι ένορκοι, είστε ανίκανοι να αποφασίσετε αν ο πελάτης μου είναι αθώος ή όχι".




"Ο Κόσμος του Μπάρνεϋ" είναι ένα βιβλίο που συνεχώς δανείζω σε φίλους όταν μου ζητάνε να τους προτείνω βιβλίο. Είναι ένα βιβλίο που έχω διαβάσει 4-5 φόρες και που συχνά ανοίγω στην τύχη και διαβάζω μια-δυο παραγράφους. Είναι ταυτόχρονα ένα από τα πιο αστεία και πιο τρυφερά βιβλία που έχω διαβάσει ποτέ, σπάνιος συνδυασμός. Ο Μπάρνεϋ Πανόφσκυ - ο κύριος ήρωας του βιβλίου - είναι ένας πρώην τηλεοπτικός παραγωγός, πρώην γυναικάς, πρώην σύζυγος (τρις) και πρώην πατέρας, είναι πολλά πρώην. Τώρα του έχει μείνει το ποτό, τα πούρα και ένα Αλτσχάιμερ που έρχεται με ταχύτητα να του καταστρέψει τα γηρατειά. Σαν να μην του έφταναν όλα αυτά, εμφανίζεται και ένα βιβλίο που τον κατηγορεί ούτε λίγο ούτε πολύ για φόνο, το φόνο του καλύτερού του φίλου. Παρότι δυσκολεύεται να θυμηθεί πως λένε αυτό για τα μακαρόνια, για να φύγει το νερό, γράφει την αυτοβιογραφία του, ένα καταιγιστικό κείμενο που διηγείται τις περιπέτειές του στην Ευρώπη της δεκαετίας του 50, τα μεθύσια και τους έρωτές του, τις φάρσες και τους θριάμβους του. Είναι ένας ύμνος στη ζωή από έναν άνθρωπο που χάνει τα λογικά του.

Ο συγγραφέας του βιβλίου, ο Mordecai Richler θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς Καναδούς λογοτέχνες. Στα ελληνικά - εκτός από τον Κόσμο του Μπάρνεϋ (μτφ Γ.-Ι.Μπαμπασάκη) - κυκλοφορούν και τα Ο Σόλομον Γκάρσκυ ήταν εδώ (μτφ. Κ.Γεωργαλίδη-Σ.Μπουρνάζου) και Ο Τζόσουα τότε και τώρα (μτφ. Γ.-Ι.Μπαμπασάκη), όλα από τις εκδόσεις ΠΟΛΙΣ. Πέρυσι, κυκλοφόρησε η κινηματογραφική μεταφορά του Κόσμου του Μπάρνεϋ σε σκηνοθεσία Richard Lewis με τον Paul Giamatti στο ρόλο του Μπάρνεϋ Πανόφκσι, αποσπώντας καλές κριτικές και μεταξύ άλλων το βραβείο κοινού στο φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν. Αυτές τις μέρες προβάλλεται στους κινηματογράφους της Αθήνας.


1 comments:

espectador said...

Κάθε φορά που χρειάζεται να στραγγίσω τα μακαρόνια και είμαι σίγουρος με ποιο σκεύος μπορώ να το κάνω αυτό,, θυμάμαι τον Μπάρνευ. Δυστυχώς δεν μπορώ να ξανανοίξω το βιβλίο και να ξαναδιαβάσω σελίδες του (αυτό εξ άλλου συμβαίνει με πάρα πολλά καλά βιβλία που έχουν "μετακομίσει"), αλλά θυμάμαι ακόμη κομμάτια του-ευτυχώς :)